Thursday 28 April 2011

KeinsaFan mNusia...




Banyak teladan yang dapat kita pelajari mengenai keanehan dan malapetaka yang berlaku sehingga akal dan kebijaksanaan manusia masih belum mampu mengatasi setiap persoalan yang menimpa bumi. Kita mungkin akan terus memberikan perhatian kepada insiden yang menimpa negara Jepun di mana gegaran berskala 9 Richter di susuli dengan ombak ganas setinggi 10 meter dan seterusnya menyebabkan kebocoran radiaktif loji nuklear Fukushima Daiichi yang masih gagal ditangani sepenuhnya.
Pengalaman kebocoran nuklear menyebabkan Jepun bukan sahaja terpaksa mencatu penggunaan kuasa elektrik malah bertungkus lumus untuk menyelamatkan penduduk sekitar dan masyarakat dunia dari terus dibebani dengan bahaya radioaktif. Kesan daripada ketidakupayaan manusia mengatasi kebocoran tersebut menjadikan ramai pejuang alam sekitar mula kembali menyamakan insiden tersebut dengan kebocoran loji nuklear di Chernobyl, Ukraine pada tahun 1985.
Masyarakat Jepun yang masih trauma dengan kesedihan dibom oleh tentera bersekutu dalam Perang Dunia II, kini menjadi semakin takut dengan bahaya yang sedang menganggu kehidupan mereka. Ratusan ribu penduduk sekitar masih tertanya-tanya sampai bilakah mereka tidak dibenarkan kembali ke rumah sedangkan mansa tsunami yang masih selamat meratap hiba melihat sisa-sisa runtuhan rumah mereka. Sedih yang berganda, kehilangan sanak saudara –dikhuatirkan lebih 25,000 orang terkorban, kerana masih ramai lagi mangsa yang diisytiharkan hilang belum ditemui—harta benda dan paling parah ialah kesan psikologi yang terpaksa mereka hadapi untuk membina kembali kehidupan di atas sisa-sisa kebinasaan itu.

Pengalaman menghadapi bencana tsunami pada tahun 2004 masih belum lupus sepenuhnya dalam ingatan masyarakat antarabangsa setelah lebih 200,000 manusia dilaporkan terkorban dan sebahagian besarnya ialah di Aceh, Sri Lanka dan Thailand. Visual rumah-rumah dihanyutkan, upacara mengingatkan ulang tahun insiden dan tinjauan trauma masyarakan sentiasa membekas emosi. Kita mungkin tidak banyak kesedihan, tetapi penduduk Kuala Muda di Kedah dan Batu Ferringghi (termasuk Tanjung Bungah) Pulau Pinang tetap menyimpannya sebagai khazanah emosi sedih yang amat parah.
Begitu juga dengan sebahagian besar penduduk di 16 buah kampong di Sodiarjo dalam wilayah Surabaya yang masih dibelenggu dengan banjir lumpur yang menimpa mereka sejak tahun 2006. Kampug halaman mereka telah tenggelam oleh lumpur gunung berapi yang keluar dari perut bumi akibat ketamakan manusia untuk mengambil hasil minyak dalam perut bumi. Kedudukan kawasan tersebut dalam lingkaran aliran larva gunung berapi dalam perut bumi. Apabila sebuah syarikat, iaitu Lapindo cuba menggerudi kawasan yang dijangka mempunyai simpanan minyak, maka air yang mengandungi belerang mula memancut keluar tanpa hentinya.
Lumpur belerang semakin sehari semakin membuak-buak sehingga menyebabkan pihak yang bertanggungjawab membina tembok untuk menyekat aliran yang muntah keluar itu dari terus merebak ke kampong-kampung lain. Beberapa buah kampong yang terkenal dengan industri kulit dan lahan pertanian tenggelam sehingga sesetengah tempat hanya tinggal bumbung rumah. Pancutan air semakin meninggi sehingga boleh dilihat dari jauh. Kerisauan ini terus menghantui penduduk yan sempat menyelamatkan diri, dan setelah empat tahun lamanya, lumpur belerang itu mula menjadi keras. Kini kawasan tersebut menjadi destinasi baru pelancongan bagi mereka yang berkunjung ke Surabaya.

No comments:

Post a Comment